Path: news2.e.nsc.no!newsfeed1.e.nsc.no!nsc.no!nextra.com!news.powertech.no!not-f or-mail From: "Stian Høiset" Newsgroups: no.alt.pludring Subject: Glattkjøring Date: 28 Jan 2004 21:36:59 +0100 Organization: Gretne Gamle Gubber Lines: 62 Sender: hoisets@login2.powertech.no Message-ID: NNTP-Posting-Host: login2.powertech.no X-Trace: troll.powertech.no 1075322219 1503 195.159.0.152 (28 Jan 2004 20:36:59 GMT) X-Complaints-To: abuse@powertech.no NNTP-Posting-Date: Wed, 28 Jan 2004 20:36:59 +0000 (UTC) Mail-copies-to: never X-Url: http://www.hoiset.net X-Newsreader: Gnus v5.7/Emacs 20.7 Xref: newsfeed1.e.nsc.no no.alt.pludring:62502 X-Received-Date: Wed, 28 Jan 2004 21:36:59 MET (news2.e.nsc.no) MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain Kollegaen skal kjøpe ny bil og har hatt med seg ymse kandidater på jobben. Egentlig liker har litt fart og spenning, men er blitt så skikkelig etter at han fikk seg jente og barn at det blir en traust familiebil denne gangen. I dag hadde han med en demo Mondeo stasjonsvogn. Da vi slo følge ut døra etter jobb, spurte han om jeg ville ta en titt. Jeg ble med på sparket. Vel framme ved Mondeon satte jeg sekken med jobb-Dellen på bakken og meg selv inn i førersetet. Kompisen slang seg inn på passasjerplassen. Etter å konstatert at det var et hav av plass i forhold til V40-en min, ble det snakk om vinterføre og stabilitets- program. Han hadde forsøkt å provosere fram en sladd, men ikke fått det til på glattisen. - Sier du dét, sa jeg, - kan jeg prøve en slædd her på parkeringsplassen? Jeg fikk nøklene, rygga ut, klemte inn første gir og spant ut på den nesten tomme, is-med-snø-belagte parkeringsplassen. Rikelig med plass. Allerede i den første svingen fikk jeg en praktskrens som jeg hentet inn med kontrastyring. Andre sving likeså. ESP-lampa blinka i ett. - Jøss, dette fikk ikke jeg til i går, sa kompisen. Oppildnet av kommentaren om mine sladdeferdigheter overdrev jeg i tredje forsøk og tverrstilte bilen til full stopp. Og der stod den. Både ABS- og ESP-lampene lyste støtt på dashbordet mens jeg ikke fikk leet Mondeon en meter på det glatte føret. Ikke fikk vi skrudd av ESP-en heller. Motoren gikk, bilen ble satt i første gir, kløtsjen sluppet ut, men bilen stod dønn stille. Null kraft ut på dekkene. Etter litt diskusjon, trykking på knapper og generell undring fikk jeg den lyse ideen å sette bilen i revers. Og voilá! Bilen rygget lydig. Jeg forsøkt første gir igjen, og nå virket det! Full gass og inn i fjerde sving på glattisen. Men bilen satt som støpt. Knapt antydning til sladd. ESP-en og ABS-en samarbeidet plutselig upåklagelig om å føre bilen støtt som fjell gjennom svingen på glatta. Hm. Hva er dette? Hvorfor får jeg ikke sladd på bilen lenger? Og hva er det for en sort bylt som ligger utpå plassen der vi hadde stoppen? Jeg kjørte nærmere, og noe slukøret begynte jeg innse at den sorte bylten var en sekk med en Dell Latitude D600, sist sett lent opp mot bilens bakhjul før jeg fikk innskytelsen om å prøve glattkjørings- egenskapene til Ford Mondeo. Etter snøbelegget og saltklumpene som var gnidd inn trekket å dømme, hadde Dellen også fått testet glatt- kjøringsegenskapene til Forden. Grundig. Og i nærkontakt med understellet. I tre svinger med full sladd, og til slutt trukket i nødbremsen ved å blokkere ESP og ABS fra å virke. Ligget foran bakhjulet, montro? Bæreselen filtret inn på et sted Mondeon er kilen? Jeg krysset fingrene for at sjefen ikke stod i vinduet og så hvordan jeg behandlet firmaets datautstyr, leverte fra meg nøklene, tok med sekken og tuslet bort til min egen V40 mens jeg forsøkt å virke både usynlig og ubekymret. Men enten lager Dell veldig hardføre laptop-er, eller så har jeg hatt griseflaks, for pesen har ikke fått hverken skrammer eller andre lyter. Det er sikkert en moral her ett eller annet sted, men å formulere den overlates som en øvelse til leseren. -- Stian :wq